Opinie: Verbaal geweld tegenover leerling/lesgever

Lesgever Luc schreef een bericht op Linkedin na een voorval van verbaal geweld dat hij en zijn leerling hadden ervaren tijdens de rijles. Het bericht werd door duizenden mensen gezien en door meer dan 100 mensen gesteund met een vermelding als interessant en er kwamen meerdere reacties op zoals:

  • ‘Een mooi pleidooi voor veiliger verkeer’
  • Verwijzingen naar opvoeding
  • ‘Mensen vergeten hoe ze zelf begonnen zijn’
  • ‘Mensen overschatten hun eigen rijcapaciteiten als vlotte en veilige verkeersdeelnemer’
  • ‘Onze enige optie is om onze leerlingen hier te leren mee omgaan en dit mee op te nemen in de lessen’
  • ‘Inlevingsvermogen is de sleutel voor begrip’

Asociaal gedrag heeft altijd bestaan maar het lijkt alsof dit toch enkel maar toeneemt. Wetenschappers geven verschillende verklaringen. Het meer en meer individualistisch worden van de maatschappij, het botsen van de verschillende contexten waarin we onze verplaatsingen doen (de leerling samen in het verkeer met de haastige bestuurder, de vakantieganger, enz..).
Ook stress lijkt meer en meer aanwezig te zijn in ons leven waardoor je ook in het verkeer meer en meer potjes krijgt die overkoken.

De tip om onze leerlingen te ondersteunen in het hiermee omgaan, zowel voor zichzelf als ten opzichte van anderen nemen we ter harte.
In dit kortfilmpje People are like garbagetrucks van Meir Kay leert de taxichauffeur ons een mooie les: Zie de uitbarsting van een ander niet als een persoonlijke aanval op jou.

Onze lesgeefster Axiana schreef eerder al een opiniestuk over asociaal verkeersgedrag naar aanleiding van stappen van de overheid om asociaal gedrag te beteugelen. Je kan dit hier lezen.

De oproep van lesgever Luc op Linkedin:

‘Na een geval van verbaal geweld vanmorgen tegen mezelf en mijn leerling-bestuurder, wil ik iedereen graag oproepen om begrip te tonen tegenover onze leerlingen.
Toon respect ten overstaan van leerling-bestuurders.
Weet dat ze aan het leren zijn en dat het niet altijd even vlot gaat. Hou meer dan voldoende afstand en laat het getoeter achterwege als ze nog eens stilvallen. Denk nog eens terug aan je eigen rijlessen en durf al eens hoffelijk te zijn, dat kost je niets.
Laat verbaal en fysiek geweld achterwege tegenover leerlingen en lesgevers, dat kunnen we missen als kiespijn. Wij willen van iedere leerling een veilige bestuurder maken, iemand die de wegcode begrijpt en respecteert maar die ook hoffelijkheid kan opbrengen tegenover andere weggebruikers, wat de dag van vandaag blijkbaar niet meer zo gebruikelijk is en ook al niet meer tegenover leerlingen. Bedenk ook eens welk signaal je daarmee stuurt naar de persoon die alles nog moet leren en al meer dan genoeg stress ervaart.
Alles voor veilig en hoffelijk verkeer.’

Luc G is lesgever theorie en praktijk voor verschillende rijbewijscategorieën bij rijschool Traffix  en is docent bij Transport Academy en Edulogia en is medewerker bij My Generation Drive voor het terugkommoment.