Benny, we zijn benieuwd naar wat die 4 levensbelangrijke onderdelen zijn..

Ik heb het nu over de banden. 🙂

Kan je uitleggen waarom de banden zo belangrijk zijn en waarom de meeste bestuurders er toch zo weinig aan denken?

Zeker! Banden houden je op de weg, da’s niet onbelangrijk lijkt me. En we denken er niet aan omdat het allemaal zo vanzelfsprekend is. Over banden kan je uren vertellen, maar je onthoudt best 4 zaken: Ten eerste de juiste band voor de juiste omstandigheden, ten tweede de juiste druk, ten derde voldoende profieldiepte en ten vierde niet te oud.

4 zaken voor 4 banden, da’s makkelijk om te onthouden. Je begon met punt 1, de juiste band voor de juiste omstandigheden, vertel.

Je hebt verschillende schoenen in je kast voor verschillende doelen. Je gaat niet in de modder wandelen met sandalen en je gaat niet padellen met laarzen. Voor je auto geldt hetzelfde. Ideaal rij je in de zomer met zomerbanden en in de winter met winterbanden. Een zomerband biedt meer grip in de lente en de zomer, een winterband voert beter water en sneeuw af in de herfst en de winter en blijft ook soepeler bij lage temperaturen. Winterbanden mogen gerust een maatje smaller zijn dan zomerbanden. Check daarvoor ook je handleiding. Rij je niet zoveel kilometers of minder in uitersten, bv vooral niet bergachtig woonwerk verkeer dan kan je ook all season banden nemen. Hoe dan ook is geen enkele band straffer dan de wetten van de fysica.

Met die schoenen ga ik het onthouden. Punt 2 was iets over de juiste druk?

Inderdaad, met de juiste druk rij je veiliger, verder en comfortabeler. Met de fiets is dit allemaal logisch want je voelt direct wanneer je harder moet trappen. Met de auto zit er een zetel en een ophanging tussen jou en de weg, dus je voelt minder. Te lage spanning is onveilig want de band volgt niet exact jouw stuurinput omdat de zijkant, de wang, doorzakt, het wordt allemaal wat waziger. Je verbruikt ook meer, al voel je dat ook maar pas bij het tanken of laden. Goed oppompen dan maar? Ja, maar trop is te veel en te veel is trop: het wordt oncomfortabel en het contactoppervlak met de weg wordt kleiner, wat ook weer gevaarlijk kan zijn. Volg dus gewoon de richtlijnen van de constructeur, meestal in je deur of tankklep. Check 1x per maand zelf met een digitaal metertje. Altijd handig om bij te hebben zo’n metertje maar je kan ook naar een tankstation rijden uiteraard. Tegenwoordig geeft je auto ook een signaal als de bandenspanning te laag zakt, maar dan nog kan het geen kwaad eens regelmatig te knielen bij de 4 zwarte dienaars om ze van kortbij te bekijken.

Is er een verschil tussen de druk voor en achter? En is er een verschil in de zomer en de winter?

Jazeker, ook dat wordt duidelijk op de sticker in de deur of de tankklep: een kleine auto met voorwielaandrijving heeft dikwijls meer druk nodig vooraan, waar de motor zit, dan achteraan. Bij een minivan zal er een groter verschil achteraan zijn tussen de druk leeg vs de druk volgeladen. Wat betreft zomer of winter: je meet de spanning altijd bij de omgevingstemperatuur. Binnen in je garage bij 18°C of na een koude nacht buiten bij 3°C maakt zeker een verschil. Reken ongeveer op 0.1 tot 0.2 bar verschil per 10°C. Banden warmen ook op tijdens het rijden. Maar een stevige bergrit in de zomer weegt natuurlijk meer door dan een korte rit rond de kerktoren.

De druk regelmatig controleren en aanpassen aan de omstandigheden dus. Wat over punt 3, de profieldiepte?

Mocht het altijd droog zijn in België dan was het probleem kleiner, maar zoals we allemaal weten, regent het hier regelmatig. Een band moet water kunnen afvoeren of we gaan erop surfen, dat heet aquaplaning en is bijzonder gevaarlijk want er is geen grip. Wettelijk gezien moet er 1.6mm profiel overschieten, maar da’s echt weinig. Het is beter je banden al te vervangen bij 3mm profiel. Bij winterbanden is de profieldiepte nog belangrijker, dus rond 4mm ten laatste vervangen. Kijk ook of je band gelijkmatig afslijt, is dit niet zo, dan wijst dat vaak op een foute uitlijning of foute druk. Profieldiepte meten kan met een draagbaar bandenmetertje waarop je ook de druk kan aflezen. Maar je kan ook een muntstuk van 2 euro in de langsgroef houden: de zilveren rand is ongeveer 4mm breed, zo heb je een idee.

OK, op tijd vervangen dus. Geldt dat ook voor punt 4, de leeftijd van de band?

Je hebt waarschijnlijk nog wel ergens een oude gom liggen. Als die al echt oud is en al zeker als hij lang in de zon lag, dan zul je merken dat hij broos is geworden. Als je hem twist, kan hij breken. Hetzelfde geldt voor je banden, ook van rubber en ook onderhevig aan leeftijd. Je kan de droogtescheurtjes opmerken als de band te oud wordt. Op de flank staat ook de productiedatum in een kadertje: bv 0521 betekent dat je band geproduceerd is in de 5e week van 2021. Na 5 jaar is het raadzaam om je banden te vervangen, dat kan al eens 6 of 7 jaar worden indien de band geen droogtescheuren vertoont en de auto veel binnen stond, maar langer eigenlijk niet. Je voelt het niet want de slijtage treedt geleidelijk op en je went eraan, maar een ‘verduurde’, harde band gript niet optimaal meer, ook al is er nog voldoende profiel.

Bedankt voor de 4 tips, ik ga het onthouden. Ik ga direct mijn banden eens checken.

Een set banden kost wat, maar je krijgt er wel veel voor terug. Tijdig checken is veilig bollen.

Merci!