Het is nu echt wel zomer en dan duiken weer dezelfde vragen op over het rijden ‘op blote voeten’ of met teenslippers aan.
We vroegen aan onze bezige bij Bert Covens van de Traffix Raad van de Wegcode wat hierover geweten is.
Dag Bert, politierechter Geukens zei deze week nog in Het Nieuwsblad dat hij nog nooit iemand voor zich in de rechtbank had gezien omdat die met slippers aan aan het rijden was. En hij gaf ook aan dat hij die persoon altijd zou vrijspreken aangezien dit niet expliciet verboden is in de wegcode.
‘Dat verbaast me niks. Het klopt dat er geen verbod bestaat op het blootvoets rijden of met teenslippers aan. Puur alleen daarvoor kan je dus niet echt geverbaliseerd worden. Let wel op: Artikel 8.3 uit de wegcode zegt dat je ‘altijd in staat moet zijn om alle nodige rijbewegingen uit te voeren en dat je je dier of voertuig altijd onder controle moet hebben. Als een agent dus vaststelt dat je bizarre rijbewegingen maakt, plots veel vertraagt of versnelt, enz.. en hij stelt vast na controle dat dit waarschijnlijk te wijten was aan jouw schoeisel.. Dan kan je wel op de bon.’
Gebeuren er echt gevaarlijke dingen omwille van wat je wel of niet aan je voeten draagt?
‘Wees gerust dat dit soms zelfs tot drama’s leidt. En de oorzaak ligt niet altijd aan het type schoen. Denk maar aan de gladde schoenzool die van je pedaal slipt of de ruiter die nog stront aan zijn rijlaars hangen heeft. Mensen rijden met skibotten waarmee ze 2 pedalen tegelijk raken, met losse veters die verstrengeld geraken, hoge naaldhakken of sukkelen met hun fietsschoenen en de klikpedalen. Er zijn in Vlaanderen ooit 2 doden gevallen toen een veertigtonner aan volle snelheid door het rood donderde omdat de klomp van de chauffeur zijn voet geschoven was en vast bleef steken onder het rempedaal. Was dat ongeval gebeurd als hij gewone schoenen droeg?’
Dus als er bij een ongeval een link kan gelegd worden tussen jouw schoeisel en het ongeval ben je de sigaar?
‘Ja sowieso. Het is jouw plicht als bestuurder om je voertuig altijd in de hand te hebben. Dat doe je niet alleen door goed opgeleid te zijn en uitgerust, nuchter en gefocust te rijden. Dat doe je ook door je rit goed voor te bereiden door onder andere het gepaste schoeisel. Op blote voeten lijkt minder risicovol dan met teenslippers, sneeuwschoenen of klompen. Maar een vaste schoen helpt jou beter om remkracht te doseren dan met je blote voeten. Op de motorfiets zijn trouwens schoenen die ook de enkels beschermen wel verplicht.’
Wat geef je mee aan mensen die jou vragen of je met teenslippers mag rijden?
‘Ik antwoord dan met eenvoudige vragen: Ben je 100% zeker dat je met die schoenen onder alle omstandigheden je pedalen goed zal kunnen bedienen? En hoe lang duurt het om andere schoenen aan te trekken?’
Dank u voor de heldere uitleg Bert!
Bert Covens is lid van de Traffix Raad van de Wegcode, praktijklesgever zwaar vervoer bij Rijschool Traffix en docent wegcode bij Rijschool Traffix en Transport Academy.