Het begon allemaal met nieuwsgierigheid tussen Franse lavendelvelden

Rijschool Traffix bestaat 60 jaar. Aan wie anders dan de man die letterlijk in de wieg gelegd werd om de rijschool later te besturen kunnen we best vragen naar de geschiedenis van de gekende rijschool
Huidig algemeen directeur Fons Uyttenhove was net geboren toen zijn ouders de allereerste rijschoolvestiging in Sint-Gillis-bij-Dendermonde openden.

Dag Fons, het begon dus bij jouw geboorte.

‘Nog wat eerder eigenlijk. In een van de zomers begin jaren ‘60 waren mijn ouders met de auto op weg naar de Côte d’Azur voor een welverdiende vakantie. Het moet ergens tussen de zonnebloem- of lavendelvelden geweest zijn dat ze een Franse auto zagen rijden waarop een bordje ‘auto-école’ stond waarbij ze zich afvroegen waarvoor die diende. Je moet weten dat in die tijd rijopleiding in België nog onbestaande was. In het beste geval vertelde de garagist waarvoor de pedalen dienden, waar de brandstof in moest en dat je voor een rood licht moest stoppen. ‘Bij rood de middelste pedaal.’
Terug in Dendermonde gingen mijn ouders, Jean-Pierre en Rosa, verder met hun idee van een ‘auto-école’. Hier moesten mensen toch ook leren rijden?’.

In het beste geval vertelde de garagist waarvoor de pedalen dienden, waar de brandstof in moest en dat je voor een rood licht moest stoppen

       

En ze richtten meteen een rijschool op?

‘Mijn vader was tot dan automecanicien en vrachtwagenchauffeur geweest en hij schreef zich samen met 3 collega’s in voor een opleiding tot rijschooldirecteur bij de toenmalige FAB, de federatie voor beroepsautorijscholen.’ Die federatie bestond op dat moment nog maar 4 jaar. Martin Luther King sprak in dat jaar over zijn droom. Mijn ouders ontwikkelden toen hun droom om een school op te richten waarin mensen werd aangeleerd hoe ze zich op een degelijke en veilige wijze door het verkeer konden begeven. De Dendermondse Autorijschool was geboren. Dat ik ondertussen pasgeboren in de wieg lag hield hen niet tegen. Er waren toen nog geen rijbewijzen. Mijn vader reikte zijn eigen rijdiploma’s uit. Daarvoor werd er een wegcodeproef afgelegd, werd er in het verkeer geoefend en legde de kandidaat een verklaring af dat hij geestelijk en fysisch geschikt was. Pas in 1967 voerde de Belgische Staat het rijbewijs in. In 1977 kwamen de theorie- en praktijkexamens er bij.’


Foto: Het rijdiploma van zuster Magdalena Aters


Foto: Theoriecursus in de jaren ’70

Hoeveel rijscholen waren er toen in België?

Het Ministerie van Verkeerswezen voerde in 1968 erkenningen in voor rijscholen om de kwaliteit van de opleiding van toekomstige chauffeurs te garanderen. De Dendermondse Rijschool was de tiende rijschool die officieel erkend werd onder het nummer 2010. Ondertussen waren er al vestigingen in de Veldstraat in Sint-Gillis-Dendermonde en ook in Asse, Buggenhout en Zele. In 1980 zijn we ook gestart met een opleidingscentrum voor vrachtwagenchauffeurs.

Veel kandidaat-bestuurders oefenden toen op de parking van de nabijgelegen supermarkt. Als dat moeilijk ging was de rijschool vlakbij om te helpen.

Wanneer kwam jij dan in de zaak?

Na mijn studies behaalde ik mijn brevet als lesgever.  Op 25-jarige leeftijd had ik mijn directeursbrevet op zak en droeg mijn vader in 1988 de fakkel over aan mij. In 1991 verhuisden we naar de Heirbaan waar nu nog altijd het hoofdkantoor gevestigd is. Daar zat een idee achter. Veel kandidaat-bestuurders oefenden toen op de parking van de nabijgelegen supermarkt. Als dat moeilijk ging was de rijschool vlakbij om te helpen.


Foto: Vader Jean-Pierre en Fons

En de rijschool bleef groeien?

Rijschool Sjabi in Puurs en Emmo in Meise werden overgenomen waardoor de naam Dendermondse Rijschool niet meer toepasselijk was. In 2008 werden alle vestigingen omgevormd naar Rijschool Traffix. De vestigingen in Meise en Kontich werden naast Dendermonde belangrijke hubs voor de opleidingen zwaar vervoer. Met Luc Van Bogaert en Sanne De Wael kon ik daar vertrouwen op een goede dagelijkse leiding. In 2021 kreeg Rijschool Traffix zijn huidige vorm door de fusie met Rijschool Donkmeer. Zo kwamen er nog eens 5 vestigingen bij en deel ik voor het eerst ook de leiding over de zaak met Bert De Meyer, die eigenaar was van Rijschool Donkmeer, en met mijn zoon Olivier, die ook directeur is bij Transport Academy.

Vanuit Traffix zijn er in de afgelopen jaren nog verschillende organisaties ontstaan. Transport Academy voor de nascholingen, Edulogia voor het opleiden van lesgevers en My Generation Drive voor het terugkommoment.


Foto: Fons Uyttenhove en Bert De Meyer – Dag van de Directeur 2023

En waar gaat Rijschool Traffix naartoe?

Dat blijft altijd deels een open vraag omdat erkende rijscholen zich voortdurend dienen aan te passen aan de wetgeving en veranderende omstandigheden. Vanuit Traffix zijn er in de afgelopen jaren nog verschillende organisaties ontstaan. Transport Academy voor de nascholingen, Edulogia voor het opleiden van lesgevers en My Generation Drive voor het terugkommoment. We zullen ons blijven heruitvinden om voortdurend de droom van mijn ouders blijvend te laten uitkomen.
We hebben jonge mensen in onze organisatie die verantwoordelijkheid opnemen en klaargestoomd worden om ervoor te zorgen dat Traffix ook zonder de huidige leidinggevenden verder kan.

Kan je het huidige Traffix in enkele woorden of waarden samenvatten?

Eigenlijk is dat niet mogelijk omdat onze 13 vestigingen, meer dan 100 medewerkers en al die verschillende activiteiten niet in enkele woorden samen te vatten zijn. Alles draait alleszins rond medewerkers die uit het goede hout zijn gesneden en opgeleid en voortdurend bijgeschoold zijn en die vind je bij Traffix.
Bert en ik vinden ons wel heel goed in de waarden deskundigheid, veiligheid, loyaliteit, behulpzaamheid en het oplossingsgericht werken. Hoe meer we die ervaren, hoe meer plezier we aan ons dagelijks werk beleven.

Dank u wel voor het gesprek en veel succes bij het volgen van de droom van Rosa en Jean-Pierre!

Graag gedaan!